Stále více leteckých společností se k Německu obrací zády. Hlavním důvodem jsou nadměrné daně a poplatky. Pokud bude tento trend pokračovat, objem cestujících dosáhne úrovně před koronou až v roce 2029, varuje šéf asociace letišť. Před půl rokem byla zvýšena už tak vysoká daň z leteckého provozu a nyní se zvyšují i poplatky za bezpečnostní kontroly na německých letištích. Výsledek: letecké společnosti opouštějí místa na letištích, síť linek se zmenšuje a letenky zdražují.
V rozhovoru s redaktorkou Bettinou Seipp z DIE WELT vyzývá Ralph Beisel, generální ředitel letištní asociace ADV, k provedení změn podobně jako ve Švédsku, kde bude od 1. července 2025 zrušena daň z letecké dopravy.
WELT: Co je v současné době špatně v německém leteckém průmyslu?
Beisel: je toho hodně. Dovolte mi to ilustrovat na dvou číslech: V roce 2019, před propadem souvisejícím s koronou, jsme měli v Německu objem cestujících téměř ve výši 250 milionů. Situace, ve které se nyní nacházíme, je tak dramatická, že se k objemům cestujících z roku 2019 vrátíme nejdříve v roce 2029.
WELT: Proč tomu tak je?
Beisel: Především kvůli vysokým dodatečným nákladům naloženým německým státem. Poptávka po letech v Německu je stejně vysoká jako před pandemií a pravděpodobně tuto úroveň v průběhu roku dokonce překročí. Tato dynamika růstu se však na německých letištích neprojevuje. Místo toho němečtí pasažéři odlétají z jiných než německých letišť.
WELT: Myslíte z letišť v sousedních zemích?
Beisel: Ano, z letišť v našich sousedních zemích, kde létání podléhá výrazně nižším daním a clu. Nelze jinak vysvětlit rozpor mezi vysokou poptávkou po letech a skutečným počtem cestujících v Německu.
WELT: Nesouvisí ale tento rozpor také s tím, že z Německa je nyní realizováno méně destinací a tras pro soukromé i obchodní cestující?
Beisel: Tento problém je také důsledkem vysokých nákladů spojených pouze z Německem. Jen připomínám, že Ryanair již kvůli vysokým daním omezil lety na mnoha německých letištích a hodlá v tom pokračovat i v roce 2025, pokud se nesníží příšerné náklady na leteckou dopravu. Další letecké společnosti také hrozí, že v létě 2025 dále sníží své kapacity v Německu.
WELT: Ve Švédsku, kde Ryanair také hrozil stažením z tamních letišť, vláda zrušila daň z letecké dopravy. Považujete to za dobrý plán i pro Německo?
Beisel: Rozhodně. Švédská vláda jednala adekvátně. A německé vládě by také mohla slyšet na doporučení ke snížení daní a poplatků. V současné době podléhají odlety z německých letišť více než dvojnásobné výši daní a poplatků.
WELT: Nyní daň z letecké dopravy, kterou spolková vláda 1. května 2024 opět zvýšila, nebyla cílem sama o sobě, ale měla iniciovat snížení emisí CO₂ v tomto odvětví. Zafungovalo to?
Beisel: Ne. Daň z letecké dopravy byla jen stěží použita pro zastřešující cíl klimaticky neutrálního létání. Pouze pět procent ze dvou miliard eur vybraných prostřednictvím daně šlo na vývoj alternativních paliv.
WELT: Proč tedy spolková vláda nadále trvá na dani z letecké dopravy?
Beisel: Taky tomu nerozumím. Kvůli vysoké dani z leteckého provozu se provoz nevyhnutelně přesouvá do zahraničí. A to škodí celé ekonomice.
WELT: O kolik zdražily letenky kvůli vyšší dani z letecké dopravy?
Beisel: Letenky kvůli dani zdražily o 15,53 na 70,83 eur. A to není vše. Od 1. ledna 2025 se také zvýšily poplatky za bezpečnostní kontroly na německých letištích. Místo dosavadních deseti eur lze nově požadovat až 15 eur. Jde o dodatečné náklady, které se mohou přenést i na cestující v podobě vyšších cen letenek.
WELT: Ale ne všude, na letišti v Hamburku stojí bezpečnostní kontrola jen 8,17 eur.
Beisel: To je pravda, poplatek se liší v závislosti na lokalitě. Na menších letištích, jako jsou Drážďany a Kolín/Bonn, se musí náklady na bezpečnostní kontroly rozložit mezi méně cestujících. To, zda se během jedné hodiny prohledají tři nebo 30 cestujících a jejich příruční zavazadla, nemění fixní náklady. A čím méně cestujících, tím vyšší poplatek pro každého jednotlivce.
WELT: Není letiště Kolín/Bonn stejně předimenzované, když se teď Ryanair z letiště stáhl kvůli vysokým nákladům na lokalitu a nebylo by lepší ho zmenšit?
Beisel: Snížení počtu německých letišť, jak navrhujete, by bylo pro ekonomiku katastrofou. Naše globálně působící společnosti by ztratily kontakt se světovými trhy, pokud by se přepravní kapacity v této zemi zmenšily a přesunuly se do zahraničí. O cestovním ruchu ani nemluvě. Německé taxy a poplatky jsou již desetkrát vyšší za let z Drážďan na Mallorcu než za let z Prahy na Mallorcu.
WELT: Které letiště v sousedních zemích Německa je jako alternativní letiště obzvláště zajímavé pro spořivé německé cestující, tedy kde jsou taxy a poplatky tak nízké, že by se možná vyplatilo zvolit odletové letiště v sousední zemi?
Beisel: Nemohu toto říci podrobně, ale obecně jsou daně a poplatky ve všech sousedních zemích nižší než u nás. Přesto bych chtěl naše letiště propagovat. Je mnohem pohodlnější letět z domova než podnikat dlouhou cestu. Vždyť kdo by chtěl cestovat do Prahy jen proto, aby odtud odletěl na Mallorcu?