Elektromobily a tepelná čerpadla povedou v příštích několika letech k výraznému zvýšení poptávky po elektřině, jak nyní „překvapivě“ zjistil německý ministr hospodářství Peter Altmaier. Příliš pozdě, kritizuje opozice a kandidát na kancléře (SPD) Scholz. Hlavní otázka je, zdali přenosová soustava v Německu vydrží zvýšenou poptávku po přenosu elektřiny?
Podle „DIE WELT“, ale poslední prognóza přitom byla provedena nedávno. V březnu loňského roku spolkové ministerstvo hospodářství a spolkové ministerstvo životního prostředí vypočítaly, jak se bude v následujících letech do roku 2030 vyvíjet poptávka po elektřině v Německu. Už tehdy to bylo jasné: Německo bude potřebovat podstatně více elektřiny, protože se výrazně zvýší počet elektromobilů a tepelných čerpadel a také mnoho dalších spotřebitelů.
V té době předpokládal institut Prognos objednaný ministrem hospodářství Peterem Altmaierem (CDU) potřebu elektřiny ve výši 591 terawatthodin. Jen něco málo po roce se tento odhad jeví jako naprosto směšný. Poptávka se totiž zvýší mnohem rychleji.
Zelení obviňují ministra hospodářství ze strategie prokrastinace. „Peter Altmaier se této korekci dlouho vyhýbal. Po celá léta záměrně spoléhal na chybné prognózy, aby mohl stanovit cíle expanze obnovitelných energií na co nejnižší úrovni, “ prohlásil místopředseda frakce Zelených Oliver Krischer.
Krischer dále prohlásil, že nestačí konstatovat, že poptávka bude vysoká, ale ministr měl podle něj i říci, kolik nových fotovoltaických a větrných elektráren bude zapotřebí a co se bude muset udělat, aby se tyto energetické systémy mohly vybudovat.
Nová předpověď od stejného institutu nyní přichází s výší předpokládané spotřeby energie 645 až 665 terawatthodin, které prý budou potřeba v roce 2030. To je o dalších deset procent více, než se odhadovalo před rokem. A s tím se nutnost zajišťovat potřebné množství elektřiny stále zvětšuje. Kapacity sítě bude nyní nutné rozšiřovat ještě rychleji a ve větším rozsahu, aby Německu nehrozily výpadky proudu.
Altmaier se brání tím, že základ pro odhad se v posledních několika měsících opět výrazně změnil. Kromě EU, která chce snížit emise CO2 do roku 2030 o 55 procent, stanovila si sama spolková vláda nový cíl, podle kterého má Německo do roku 2030 snížit své emise CO2 o 65 procent.
Na vzestup elektromobility bude mít stimulující účinek také program ekonomických dotací na nákup elektrických vozů. Mezitím se místo sedmi až deseti milionů elektromobilů v roce 2030 očekává 14 milionů – téměř dvojnásobek. „To je dobrá zpráva pro ochranu klimatu, ale nezůstane to bez dopadů na spotřebu elektřiny,“ uvedl Altmaier.
Obnovitelné zdroje energie by proto musely být podstatně více rozšiřovány. To platí jak pro větrnou energii na moři, tak pro větrné turbíny na pevnině a fotovoltaické systémy. Musely by se urychlit plánovací procesy a změnit druhová ochrana. Transport většího množství elektřiny však bude také velkou výzvou.
Sítě by musely být masivně rozšířeny, byla by nutná jedna nebo dvě další „energetické dálnice“, ale musely by se také rozšířit distribuční sítě. „Peter Altmaier kvůli své opožděné korekci poptávky po elektřině způsobuje plánovací chaos v rozšiřování elektrické sítě, což bude stát daňové poplatníky mnoho milionů eur,“ kritizuje Krischer. „A to jen proto, že chtěl uměle snížit potřebu obnovitelných energií.“
Altmaier nicméně věří, že energetická transformace bude dokončena dostatečně rychle, aby sítě a výrobci mohli uspokojit rostoucí poptávku po elektřině.