Deutsche Bahn odvolává šéfku nákladní dopravy. Co to znamená pro Evropu – a pro Česko?

Německé dráhy (Deutsche Bahn) se rozcházejí se svou dlouholetou šéfkou nákladní dopravy Sigrid Nikuttou. Jde o první velkou personální změnu nové generální ředitelky Evelyn Palla, která plánuje zásadní restrukturalizaci železničního giganta. Změny se mohou dotknout i České republiky – zejména kvůli silné provázanosti DB Cargo s českými dopravci a evropským koridorem přes Děčín a Cheb.

Konec éry Sigrid Nikutty

Podle informací týdeníku Der Spiegel musí Sigrid Nikutta po téměř šesti letech ve vedení DB Cargo opustit funkci. Její koncepce ozdravení podniku byla nedávno zkritizována jako „neefektivní a neudržitelná“.
Nová šéfka DB Evelyn Palla oznámila, že hodlá „zrychlit rozhodovací procesy a posílit finanční disciplínu“. O odvolání má rozhodnout dozorčí rada na mimořádném zasedání 30. října.

DB Cargo přitom už léta ztrácí – od roku 2020 vygenerovalo ztrátu přes 3,1 miliardy eur, a jeho podíl na trhu klesl na pouhých 44 %. Evropská komise navíc zakázala mateřskému koncernu dále dotovat tuto divizi, takže DB Cargo musí být od roku 2026 ziskové.

Masivní škrty a uzavírání dílen

Nikutta plánovala razantní úspory – propustit až 7 000 zaměstnanců (z 17 000 na 10 000) a zavřít část dílen. Chtěla také přejít z vlastních lokomotiv na pronajaté a vsadit na dotace pro tzv. Einzelwagenverkehr (smíšenou přepravu jednotlivých vozů).
Tento systém je sice klíčový pro ekologickou železniční dopravu, ale finančně náročný. Státní podpora nestačila k udržení rentability.

Český přesah

Změny v DB Cargo mohou dopadnout i na český železniční trh.
ČD Cargo, které s německou stranou sdílí stovky kilometrů přechodových tras (např. Děčín–Drážďany, Cheb–Hof), sleduje vývoj pozorně.
„Pokud DB Cargo omezí počet vozů a spojů, může dojít k přetížení české infrastruktury nebo přesunu části přeprav na silnice,“ upozorňuje dopravní analytik Jan Konečný.
Zároveň ale může vzniknout příležitost pro české dopravce, kteří by mohli převzít část výkonů na mezinárodních tratích.

Myslíte, že restrukturalizace Deutsche Bahn pomůže evropské železniční dopravě?

Kdo byla Sigrid Nikutta

Sigrid Nikutta (54) byla v Německu vnímána jako vzorová manažerka – matka pěti dětí, otevřená komunikátorka a obhájkyně žen ve vedení firem. Její odchod ale ukazuje, že ani moderní leadership nestačí, pokud chybí ekonomické výsledky.
Podle odborů EVG byla její „transformace“ spíše chaotickým útlumem než skutečnou restrukturalizací.

Nová šéfka Evelyn Palla pokračuje v personálních změnách.
Do čela regionální dopravy má nastoupit Harmen van Zijderveld, novou finanční ředitelkou se má stát Karin Dohm z řetězce Hornbach.
Záměr je jasný – štíhlejší vedení, méně divizí a důraz na efektivitu.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *