V poslední době došlo k výraznému nárůstu registrací nových elektromobilů. Dá se tedy hovořit o obratu v trendu? Odpověď poskytují aktuální statistiky pojišťovny motorových vozidel HUK Coburg. Data od 13 milionů zákazníků ukazují, jak se spotřebitelé ve skutečnosti chovají.
Čísla naznačují obrat trendu v elektromobilitě: V dubnu bylo v Německu nově registrováno více než 45 500 čistě elektrických vozů, což představuje podíl téměř 19 procent. Od začátku roku se prodejní čísla tohoto typu pohonu ve srovnání se slabým předchozím rokem masivně zvýšila.
Dojem je ale klamný: pro běžné řidiče v Německu elektromobily stále nehrají v každodenním životě žádnou roli. Ukazují to statistiky pojišťovny HUK Coburg.
Z dat svých 13 milionů zákazníků může podle deníku DIE WELT HUK zjistit, jak se soukromé osoby chovají na trhu s automobily. Z oficiálních statistik Spolkového úřadu pro motorovou dopravu je to sotva patrné.
Pokud se čísla seřadí vedle sebe, vyplyne jasný obrázek: současný boom prodeje elektromobilů je poháněn téměř výhradně firemními zákazníky. Podle HUK přešla na elektromobil pouze čtyři procenta soukromých osob, které si v prvním čtvrtletí roku 2025 koupily nový vůz.
To odpovídá hodnotě z předchozího roku. „Podíl čistě elektrických automobilů v soukromém vlastnictví zůstává na pouhých třech procentech,“ poznamenává pojišťovna.
Stejně jako tomu bylo v době nákupní prémie u elektromobilů, i dnes mají vládní regulace na trh značný dopad. „Ačkoli ekologický bonus v Německu již neexistuje, velmi příznivé zdanění elektrických firemních vozidel představuje pro firmy významnou motivaci k přechodu na elektromobily,“ uvedl Constantin Gall, vedoucí oddělení mobility v poradenské společnosti EY, k nejnovějším údajům o registracích vozidel.
Komerční registrace tvoří dvě třetiny nákupů nových automobilů
Tři nejprodávanější elektrické modely v prvním čtvrtletí – VW ID.7, VW ID.4/5 a Škoda Enyaq – byly nově registrovány v 86 procentech komerčními majitely. „Bez vládní podpory by se prodej elektromobilů v celé Evropě zhroutil,“ říká Gall.
Ve své koaliční smlouvě nová spolková vláda neurčitě slíbila dotování elektromobilů. Chce také rozšířit daňové výhody pro firemní elektromobily a zavést speciální odpisové položky pro firmy. Tato opatření jsou zaměřena na firemní zákazníky na trhu s novými vozy, kteří již nyní tvoří dvě třetiny nákupů.
Ve většině případů si soukromé osoby kupují svá auta v Německu ojetá. To je nyní případ i elektromobilů. Podle pojišťovny HUK si 61 procent soukromých osob, které v prvním čtvrtletí přešly na elektromobil, koupilo ojetý.
V době vládní nákupní prémie však tomuto segmentu trhu stále dominovaly nové automobily. Podle HUK se na konci roku 2023 74 procent soukromých kupujících elektromobilů rozhodlo pro nové vozidlo.
Toto zvrácení trendu lze také vnímat jako normalizaci na trhu s elektromobily. V předchozích letech na trhu téměř žádné starší elektromobily nebyly, ale nyní se objevuje segment ojetých vozů. Tato vozidla budou hrát ústřední roli v šíření elektromobility, říká Jörg Rheinländer, člen představenstva HUK. Dnes se „trhu s novými automobily věnuje až příliš mnoho pozornosti – a to i na politické scéně,“ kritizuje.
Růst trhu s ojetými elektromobily je však stále brzděn výhradami mnoha zákazníků. V reprezentativním průzkumu, který si zadala pojišťovna, většina respondentů reagovala skepticky.
Na otázku: „Máte větší obavy z koupě ojetého plně elektrického vozu než z koupě vozu se spalovacím motorem?“ – v 60 procentech případů byla odpověď ano.
Technické testy neprokázaly, že by elektromobily byly obecně zranitelnější než spalovací motory. „Ale záleží na tom, jaký mají lidé pocit,“ říká Rheinländer.