
Na setkání ministrů vnitra v Bruselu se členské státy shodly na několika zásadních změnách, které mohou výrazně proměnit nejen systém vyhošťování, ale i způsob, jakým EU posuzuje žádosti o mezinárodní ochranu. Podle DIE WELT jde o největší posílení návratové politiky za poslední dekádu.
Pod tlakem přetížených států – zejména Německa, Itálie, Rakouska a Beneluxu – se EU rozhodla, že neintegrovaní žadatelé o azyl, lidé bez nároku na pobyt a ti, kteří nespolupracují, musí počítat s novými povinnostmi a možnými sankcemi.
Ministři vnitra oznámili několik klíčových kroků:
Dosud musela existovat osobní souvislost mezi migrantem a třetí zemí.
Nově stačí, že:
To otevírá dveře tzv. přijímacím centrům mimo EU, kde by se žádosti posuzovaly.
Migranti mohou být nově vráceni i do zemí, kde nikdy nebyli.
Kdo odmítá spolupracovat při deportaci, může přijít o část dávek.
Cílem je zvýšit motivaci k dobrovolným návratům.
Odvolání už nebude automaticky znamenat, že žadatel může zůstat na území Unie.
Na seznamu jsou:
Pro žadatele z těchto zemí bude platit:
Pro Evropskou unii jde o zásadní krok – až dosud si seznam dělala každá země sama.
Nyní přichází sjednocení pravidel.
Plán EU předpokládá přesun 21 000 žadatelů o ochranu do méně zatížených států.
To je méně než původně plánovaných 30 000.
Zároveň budou státy, které přijímat nechtějí, přispívat 420 milionů eur do společného fondu.
EU tím snižuje nároky do doby, než v roce 2026 vstoupí v platnost velká azylová reforma.
Podle analýzy EU komisaře Brunnera se Německo může opřít o to, že:
Proto Berlín pravděpodobně nebude muset přispívat další peníze ani přijímat nové žadatele nad rámec solidarity.
Německé i evropské právnické organizace varují, že:
Pod společnou kritikou jsou podepsány organizace jako:
Podle nich vláda zavádí „politiku tvrdosti bez ohledu na individuální rizika“.
Česko přebírá evropská témata se zpožděním 6–12 měsíců.
Očekávej, že azyl a deportace budou součástí české politiky už v roce 2026.
Pokud Německo zpřísní sociální podmínky, část migrantů může hledat jiné země Schengenu.
Česko je levné, bezpečné a kulturně přístupné.
EU bude vyžadovat jednotný přístup k deportacím, a ten se dotkne i Prahy.
Přibude tlak na:
Zrychlené posuzování žádostí uvolní pracovní trh.
Česko potřebuje stovky tisíc pracovníků – otázka zní, kdo je nahradí.
Pro Česko má zpřísnění evropské migrační politiky ještě jeden praktický dopad. Na našem území od roku 2022 žije přes 350–400 tisíc ukrajinských uprchlíků, což je – v přepočtu na obyvatele – jeden z nejvyšších počtů v Evropě. Česko tak může v nadcházejících jednáních argumentovat, že už nyní nese obrovské humanitární i finanční břemeno, a tudíž by mělo být z kvót a relokačních povinností do značné míry vyňato nebo alespoň výrazně uvolněno.
Nová pravidla EU tak mohou paradoxně posílit českou pozici: Praha může říct, že solidaritu už de facto prokázala. Pokud bude Brusel po státech chtít přijetí žadatelů nebo finanční příspěvky, Česko může poukázat na realitu – „naše kapacita je už vyčerpaná“. Výsledkem může být nižší povinný počet relokací a větší flexibilita v tom, jak si Česko nastaví vlastní migrační politiku v příštích letech.