
Německo se znovu ocitá uprostřed jedné z nejcitlivějších politických debat posledních let: má být část syrských uprchlíků vrácena zpět do země, když podle některých politiků „původní důvody útěku odpadly“?
Diskusi znovu nastartoval Alexander Throm, mluvčí CDU/CSU pro vnitřní politiku v Bundestagu. Podle něj už rok po pádu Assadova režimu neexistují stejné bezpečnostní důvody jako v době masivní migrační vlny 2015–2017.
Throm říká jasně:
„Původní důvody útěku – občanská válka a Assadův režim – už neplatí. Musíme uvažovat o návratu těch, kteří jsou tu krátce nebo nejsou dobře integrováni.“
A právě zde se diskuse láme:
Koho by se návraty týkaly?
A jak reálné je tvrzení, že situace v Sýrii je již bezpečná?
Throm upozorňuje, že v Německu stále žije velký počet Syřanů na sociálním systému Bürgergeld. Podle něj je to bez dostatečného důvodu neudržitelné:
„Statisíce Syřanů pobírají Bürgergeld. Bez dostatečného důvodu to daňovým poplatníkům není možné vysvětlit.“
Jeho argumenty stojí na dvou pilířích:
Zároveň ale CDU navrhuje trvalé povolení k pobytu pro ty, kteří se prokazatelně integrovali a jsou finančně soběstační:
„Kdo se sám dlouhodobě uživí, může zůstat.“
Na druhé straně stojí SPD, která upozorňuje na realitu v zemi:
„Sýrie je stále zničená válkou. Návrat musí být možný jen tehdy, pokud je bezpečný pro konkrétní osobu.“
SPD připomíná několik faktů:
SPD navíc zdůrazňuje, že velká část Syřanů v Německu je velmi dobře integrovaná:
„Mnozí pracují, podnikají, mají německé občanství a jsou doma už zde.“
V prosinci 2024 došlo k události, která změnila regionální mapu:
Pro část německé politické scény to znamená:
„Assad je pryč → důvod útěku je pryč.“
Jenže realita je složitější:
Podle DIE WELT Sýrie nepřipomíná bezpečnou zemi ani po pádu Assadova režimu.
Debata o návratu syrských uprchlíků se může na první pohled jevit jako čistě německé téma, ale její dopad je evropský. Německo je hlavní cílovou zemí migrace v rámci EU, a jakmile změní pravidla nebo politický kurz, tlak se přenese i na ostatní členské státy. Evropská komise dlouhodobě tlačí na sjednocení azylové a návratové politiky, protože rozdílné přístupy vytvářejí v Schengenu migrační „magnety“ a nerovnováhu mezi zeměmi. Pokud tedy Berlín zpřísní režim pobytu, EU bude velmi pravděpodobně chtít, aby podobné standardy přijaly i státy jako Česko, Rakousko nebo Nizozemsko.
Z českého pohledu má tyto diskuse ještě jeden rozměr: pracovní trh a demografie. Zatímco Německo potřebuje stovky tisíc nových pracovníků ročně, Česko se potýká s dlouhodobým nedostatkem pracovních sil v průmyslu, logistice a zdravotnictví. Pokud by Německo začalo výrazně omezovat pobyt Syřanů a dalších migrantů, část z nich – zejména ti, kteří už mají alespoň základní evropskou zkušenost – by mohla hledat uplatnění jinde. Česko, které je ekonomicky stabilní, kulturně srozumitelné a geograficky blízké, by se mohlo stát jedním z míst, kam migranti zaměří pozornost.
Politicky je pak jasné, že se téma promítne i do českých volebních kampaní. Strany po obou stranách spektra už nyní sledují, jak se vyvíjí německá debata o Bürgergeldu, deportacích a integraci. Česko se tak může během několika měsíců ocitnout ve stejné situaci – pod tlakem rozhodnout, jaký migrační model chce následovat: německý, rakouský, nebo vlastní střední cestu.
Ano – a mnohem rychleji, než si politici připouštějí.
Pokud Německo zpřísní návraty, bude EU pravděpodobně tlačit na společný postup.
Česko se bude muset vyjádřit.
Pokud Německo sníží sociální podporu migrantům, část z nich může odejít do jiných států Schengenu – teoreticky i do Česka.
Podobná německá témata často s ročním zpožděním přecházejí do české politiky.
Ať už skrze média nebo politické kampaně.