Designovaný lídr berlínských Zelených pro volby do městského parlamentu Werner Graf se jasně vyslovil pro Vergesellschaftung (převedení do veřejného vlastnictví) velkých bytových společností v Berlíně. Jak dále informuje DIE WELT, současně se distancoval od příliš centralizované dopravní politiky své strany.
Graf v rozhovoru pro Tagesspiegel uvedl, že považuje za svou povinnost respektovat výsledek berlínského referenda, v němž se většina voličů vyslovila pro vyvlastnění velkých bytových firem:
„Berliňané nám dali jasný mandát prostřednictvím lidového hlasování. Cítíme se povinni tento mandát naplnit,“ prohlásil.
Zelení podle něj podpoří iniciativu „Deutsche Wohnen & Co enteignen“ i v případě dalšího referenda s konkrétním návrhem zákona. Strana zároveň připravila návrh „Zákona o dostupném nájemném“, který má regulovat i menší pronajímatele.
„Chceme donutit pronajímatele, aby nabízeli dostupné nájmy a investovali do údržby bytů,“ řekl Graf. „I mezi malými pronajímateli jsou totiž dobří a špatní majitelé.“
Podle Grafa by společnosti, které nebudou chtít respektovat přísnější pravidla, měly z berlínského trhu odejít:
„Bytové firmy, které raději vyplácejí co nejvyšší dividendy akcionářům místo investic do údržby a dostupného bydlení, v Berlíně nechci. Říkám to zcela otevřeně,“ zdůraznil politik Zelených.
Graf se v rozhovoru také vymezil vůči některým krokům minulých let v dopravní politice Berlína.
Podle něj například Friedrichstraße – ulice v centru města – může zůstat otevřená pro auta i v případě, že se Zelení dostanou do vlády. „To pro nás není centrální cíl,“ řekl.
„Byla chyba snažit se plošně nadiktovat dopravní změny pro celé město. Dopravní transformace musí probíhat s lidmi, ne proti nim. Na rýsovacím prkně určovat, kde všude budou zóny s omezením dopravy, považuji za nesprávné,“ dodal Graf.
Současně ale potvrdil, že Zelení budou dál podporovat rozvoj MHD a cyklistiky:
„Vždy jsme se zasazovali o více a kvalitnější autobusy a vlaky. Jsme a zůstaneme také stranou cyklistů. Chráněné cyklostezky, dostatek prostoru pro chodce a rozvoj veřejné dopravy jsou pro nás klíčové.“