Rozpad německé vládní koalice přichází v době, kdy ještě není rozhodnuto o spolkovém rozpočtu na rok 2025. To bude mít za následek omezení vládních výdajů. Je to obzvláště špatná zpráva pro všechny, kteří očekávají, že v blízké budoucnosti obdrží finanční prostředky ze státního rozpočtu.
Co se nyní stane s rozpočtem na rok 2025? Krátká odpověď je, že se nastane vůbec nic. Po rozpadu vládní koalice již chybí pro schválení rozpočtu potřebná většina. To je obzvláště špatná zpráva pro ty, kteří v nadcházejících měsících očekávají vládní financování nebo různé dotační vládní balíčky a podpory.
Kancléř Olaf Scholz (SPD) prohlásil, že nové volby by měly být do konce března 2025. Bylo by to teprve podruhé v historii Spolkové republiky od roku 1983, kdy by občané šli na jaře k volbám volit nový Bundestag. V prosinci 1982 požádal kancléř Helmut Kohl (CDU) o vyslovení důvěry v parlamentu a prohrál. O příštím rozpočtu ale tenkrát již rozhodla většina složená vládních frakcí CDU/CSU a FDP. Nebylo tedy pochyb o tom, kolik peněz se ve volebním roce může utratit.
Tentokrát je to jiné. Nyní pravděpodobně dojde ke zmrazení rozpočtu na zbytek roku, protože nejenže chybí hotový rozpočet na rok 2025. Není, ale také doposud schválen dodatečný rozpočet na rok 2024, k čemuž by mohlo dojít teprve až příští týden. V aktuálním rozpočtu na rok 2024 totiž chybí miliardy eur, mimo jiné kvůli dalším výdajům na sociální dávky občanům (Bürgergeld) a dotacím na zelenou elektřinu (příplatek EEG).
V případě zmrazení rozpočtu si vláda vyhrazuje právo v jednotlivých případech rozhodnout, zda budou plánované prostředky skutečně vynaloženy. Je možné, že na příštím jednání parlamentu se najde ještě většina pro dodatečný rozpočet, ale jisté to není.
Fáze rozpočtového provizoria začne od 1. ledna 2025. „V podstatě by se vyplácely pouze zákonem stanovené dávky, na které je zákonný nárok. Došlo by k zastavení financování v různých programech financování, což by negativně ovlivnilo investice v této ekonomicky napjaté situaci,“ řekl minulý týden v rozhovoru pro deník DIE WELT předseda rozpočtového výboru Helge Braun (CDU).
Fáze dočasného rozpočtového provizoria nejsou v zásadě neobvyklé. I letos došlo k jedné, kdy po rozpočtovém rozhodnutí Spolkového ústavního soudu chybělo 60 miliard eur a spolkový rozpočet na rok 2024 musel být přepracován. Nejistota však byla jen krátkodobá. 2. února schválil Bundestag pozměněný návrh zákona a tím i rozpočet na rok 2024.
Nynější fáze bude ale trvat mnohem déle. Po předčasných volbách a po sečtení všech hlasů budou probíhat nejprve koaliční rozhovory a jednání. Nová vláda by poté mohla nastoupit nejdříve v květnu 2025. Stále by ale ještě nebyl žádný nový vládní návrh rozpočtu, natož usnesení Spolkového sněmu. I za normální stabilní politické situace toto trvá dalších dobrých šest měsíců.
„Pokud budou na jaře předčasné volby bez předchozího rozpočtového usnesení, budeme minimálně do poloviny roku 2025 v rozpočtovém provizoriu, což by bylo velmi problematické,“ řekl Braun. Po dosud posledních spolkových volbách v září 2021 schválil parlament nový rozpočet téměř o devět měsíců později, na začátku června 2022.
Článek 110 základního zákona stanoví, že o spolkovém rozpočtu musí být rozhodnuto před začátkem finančního roku. Harmonogram se ale nyní musí v souvislosti s předčasnými volbami změnit, protože návrh předložený starou vládou již nový parlament (Bundestag) nemůže projednávat.
Takzvaný princip diskontinuity stanoví, že všechny legislativní návrhy, které nebyly schváleny v daném legislativním období, automaticky pozbývají platnosti. Návrh rozpočtu sestavený starou vládou již tedy nemůže projednat nový Bundestag. V první řadě je potřeba předložit nový vládní návrh.
Podle usnesení Velkého senátu Spolkového kontrolního úřadu z roku 2017 by v rámci rozpočtového provizoria měla mít úřadující vláda i nadále možnost utrácet peníze, které jsou „nezbytné pro pokračování důležitých a naléhavých státních záležitostí“.
Žádné nové závazky
Přísně vzato jsou však možné pouze výdaje, které jsou nezbytné k udržení administrativy a plnění zákonných povinností. Sociální a rodinné dávky například samozřejmě potečou dál. Pokračovat lze i ve stavebních projektech, na které byly schváleny finanční prostředky již v předchozím roce.
Nelze však uzavírat další nové závazky. V minulosti dlouhodobě běžící programy financování podléhaly výdajové brzdě během rozpočtového provizoria.
V této fázi není ani povoleno jakékoliv dodatečné navyšování výdajů. Když budou peníze z provizorního rozpočtu utraceny, budou pryč. Na konci ledna 2022 to například vedlo k tomu, že rozvojová banka KfW s okamžitou platností zastavila spolkové financování energeticky úsporných budov s odvoláním na dostupné prostředky v rámci provizorního rozpočtového řízení.