Podle aktuálních měření společnosti Ookla (provozovatele služby Speedtest) se ukazuje, že kvalita Wi-Fi připojení ve vlacích se v Evropě dramaticky liší.
Zatímco podle deníku Der Standard například v Německu nebo Rakousku zůstává připojení často pomalé a nespolehlivé, Česko se podle dat umístilo mezi nejlepšími zeměmi – společně s Francií, Švýcarskem a Nizozemskem.
Zatímco ve Švédsku byla ještě v letech 2022–2024 průměrná rychlost internetového připojení ve vlaku pouze 2 Mbit/s, po modernizaci tamní železniční sítě došlo k výraznému zlepšení.
Podobnou cestou se ale vydalo i Česko, které v posledních letech masivně investovalo do pokrytí tratí mobilním signálem i rozšíření Wi-Fi ve vlacích.
Podle nezávislých testů dosahuje průměrná rychlost Wi-Fi ve vlacích v Česku 15–20 Mbit/s, což stačí na stabilní videohovory, práci na notebooku i streamování hudby.
Díky tomu se Česká republika zařadila do TOP 5 v Evropě, a to po boku zemí, jako jsou Nizozemsko nebo Švýcarsko.
Na opačném konci žebříčku skončilo Německo, kde cestující opakovaně kritizují nekvalitní internetové připojení v dálkových vlacích Deutsche Bahn.
Podle měření je průměrná rychlost jen kolem 3 Mbit/s, přičemž spojení často vypadává v tunelech nebo při přechodu mezi mobilními sítěmi.
Samotná Deutsche Bahn přitom slibovala zlepšení už v roce 2021, kdy měla být pokryta většina hlavních tratí 4G signálem — realita roku 2025 ale ukazuje, že zůstalo u plánů.
Studie Ookla se zaměřila i na tzv. latenci (ping) – tedy dobu, za kterou systém reaguje na příkaz uživatele.
Nejlepší výsledek zaznamenal Tchaj-wan s pouhými 13 ms, zatímco Rakousko má 55 ms a Německo často přesahuje hranici 70 ms.
Česko se drží kolem 30–35 ms, což je pro mobilní připojení ve vlaku vynikající výsledek.
Experti přisuzují český úspěch kombinaci několika faktorů:
Zatímco v Německu zůstává většina Wi-Fi systémů uzavřená (např. omezená přístupem přes portály Deutsche Bahn), v Česku je připojení otevřené a bez přihlašovacích formulářů, což přispívá ke stabilitě i pohodlí.
Evropská komise plánuje do roku 2030 sjednotit standardy mobilního pokrytí tratí a zavést tzv. RailNet 5G, který by měl umožnit plynulé připojení i při rychlostech nad 300 km/h.
Podle odborníků by právě Česko mohlo být mezi prvními zeměmi, které tento systém nasadí – a tím se stát vzorovým příkladem digitalizované dopravy v EU.