Inspirace pro pražského náměstka Hřiba? Starosta Hannoveru plánuje zákaz vjezdu aut do města

Hlavní město Dolního Saska bylo dosud považováno za přátelské k autům. To se ale brzy změní: vrchní starosta Belit Onay (Zelení) chce přeměnit Hannover v prototyp „humánního“ města. Auta by měla mít obecně zákaz vjezdu do města.

Není pravda, že by téma „zóny bez aut“ bylo pro ambiciózní lokální politiky skvělým receptem na úspěch. Spíše naopak. Místní činitelé s rozhodovací pravomocí, kteří bojovali za výrazné snížení individuální automobilové dopravy ve svých městech, nakonec většinou se svým záměrem ztroskotali.

Zelení v Brémách a Berlíně byli potrestáni ve volbách do obecních rad a zastupitelstev za své plány a rozhodnutí, které nebyly příliš příznivé pro provoz aut. Bašta SPD v Mannheimu má od léta také starostu z CDU, mimo jiné proto, že se ve své volební kampani dostatečně distancoval od konceptu centra města bez aut. V tomto ohledu je jistě riskantní, že Belit Onay, zelený starosta hlavního města spolkové země Dolní Sasko, ve které sídlí i automobilka VW, se takovými negativními zkušenostmi ani v nejmenším nenechává brzdit. Naopak. Onay, kterému se v roce 2019 podařilo vyšoupnout sociální demokraty z vedení hannoverské radnice, chce v příštích letech přeměnit centrum Hannoveru na zónu převážně bez aut.

Průjezdy by měly být uzavřeny a parkovací místa mimo stávající pěší zóny by měla být nabízena pouze v rámci parkovacích domů. Auta, která parkují na kraji silnice a soutěží tak o místo s ostatními uživateli veřejných prostranství, by už podle plánů Onay v budoucnu na těchto místech neměla co pohledávat.

Místo toho bude 20 km/h v budoucnu maximální rychlostí pro všechny, kteří jako obyvatelé, zaměstnanci, zaměstnavatelé, dodavatelé nebo návštěvníci stále chtějí dojet do svého cíle v Hannoveru autem. Jejich počet chtějí urbanisté udržet na co nejnižší úrovni.

„„Kein Auto zu viel (žádné auto navíc, pozn.red.)“,“ je motto mezi hlavním nádražím a břehem řeky Leine, mezi Steintorem a radnicí. Slogan, který zpočátku odkazuje pouze na přibližně 2,5 km2 vnitřního města, ale nejpozději mezi lety 2030-2040 se má rozšířit do co nejvíce sousedních čtvrtí a městských center v metropoli Dolního Saska.

„Zabráníme průjezdu aut“

Starosta Onay chce toto úterý představit odpovídající plán – „koncept integrované mobility pro centrum města Hannover 2030+“. Podle deníku DIE WELT se má poválečná metropole Hannover, která je přívětivá k autům, v příštích letech stát „humánním“ modelovým městem. Chodci a cyklisté by zde měli mít přednost všude, kde je to možné. Odpovídající cyklotrasy vedoucí do okolí jsou plánovány a některé již byly zřízeny. „Čas experimentů je u konce,“ říká Onay. Posilujeme centrum jako odolné maloobchodní a hospodářské místo. A lidem, poskytujeme jistotu toho, co je před námi.“

Chystá se toho tedy na obyvatele Hannoveru více něž dost. Od znovuobnovení a rekonstrukce svého města, které bylo z velké části zničeno druhou světovou válkou, jsou zvyklí cestovat poměrně rychle do centra města a v případě potřeby i nejen tramvajemi, ale i vlastními auty. Alespoň to druhé by už v budoucnu nemělo být možné ani po možných bočních objízdných uličkách. „Ulice centra města jsou bez aut. Bráníme průjezdné dopravě,“ říká koncept mobility primátora.

Přístup k obchodním domům, kancelářím a obytným budovám by měl být umožněn obyvatelům, poskytovatelům služeb a dodavatelům, ale v centru města by již nemělo být veřejné parkoviště. „Parkovat můžete v garážích, které lze využít i jako sousedské garáže pro rezidenty.“

Nová výstavba parkovacích domů nebude. Projektanti vedení městským úředníkem Thomasem Vielhaberem se domnívají, že kapacity stávajících budov jsou dostatečné. Spíše by měly vzniknout další možnosti parkování kol, zejména na zastávkách místní MHD.

Stávající semafory v centru města mají být z velké části demontovány. Nabíjecí stanice pro e-mobilitu budou pouze v parkovacích domech, nikoli v městském prostředí. Těch pár zbývajících pruhů v rámci městského okruhu dostane jen „nezbytné minimum prostoru“. Místo toho by zde mělo být výrazně více prostoru pro cyklisty a chodce. Dodatečný prostor, například v bezprostřední blízkosti hannoverských tržnic, by měl zajistit větší kvalitu pobytu ve městě.

Podle Onayova oznámení by přeměna Hanover City na prototyp „humánního města“ měla být z velké části realizována do roku 2030 a sloužit tak také jako vzor pro další velká německá města. Ještě předtím však musí výbory hannoverského zastupitelstva odhlasovat nový koncept mobility města. Debaty se však spíše než kolem zásadního obratu v hannoverské dopravní politice točí kolem detailů. Městská rada Hannoveru k tomu dala zelenou zhruba před rokem.

Na dotaz WELT nebylo vedení města Hannoveru schopno poskytnout žádné informace o celkových nákladech na plánovanou rekonstrukci centra města. Některá opatření již byla zohledněna v rozpočtu. Další výdaje zastupitelstvo města zajistí v usneseních rozpočtu na další roky.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.