Dodavatelé elektrické energie by měli být schopni jednoduše vypnout elektřinu pro elektro automobily, pokud jí budou spotřebovávat při dobíjení příliš mnoho. Toto předpokládá návrh zákona ministra hospodářství, o kterém informoval deník „die Welt“. Pro spotřebitele a automobilovou lobby je to děsivý scénář.
Jedná se o scénář, který by pravděpodobně mnoho lidí odradil od koupě elektromobilu: řidič přijíždí odpoledne z práce domů a baterie v autě je téměř vybitá. Má ale ještě dost času „natankovat“ v domácí nabíjecí stanici, aby stihnul večerní schůzku za dvě hodiny. Připojí auto na nabíjecí stanicí, ale – nic se neděje. Poskytovatel elektřiny rozhodl, že zatížení sítě je příliš vysoké, protože sousedé také chtějí dobíjet svá vozidla, a proto jednoduše vypnul „šťávu“ do všech elektromobilů, které se zrovna ve stejnou chvíli rovněž dobíjejí.
Pokud se skutečně návrh na změnu zákona o energetickém průmyslu z dílny spolkového ministra hospodářství Petera Altmaiera (CDU) podaří realizovat, mohl by brzy platit nejen pro řidiče elektromobilů, ale také pro majitele tepelných čerpadel a nočních akumulačních kamen, kde lze také vypnout napájení.
Konfliktní potenciál návrhu zákona se skrývá za nenápadným ustanovením o tzv. „vyhlazování špiček“ v plánovaném paragrafu 14 a zákona. Ten dává dodavatelům energií možnost při špičkách během odběru elektřiny je tzv. „vyhladit“, což v praxi znamená vzdálené odpojení velkých spotřebičů ze sítě, jako jsou elektromobily a tepelná čerpadla, a to až na dvě hodiny.
Pro energetický průmysl by to mělo tu výhodu, že jeho sítě zůstanou stabilní, i pokud by mnoho spotřebitelů chtělo dobíjet současně a z obnovitelných zdrojů energie by nebylo přechodně k dispozici dostatek elektřiny.
Spotřebitelé by si ale mohli stále kupovat právo pokračovat v nabíjení svých vozů ve špičkách. To by však bylo spojeno se značnými příplatky, které by se musely podle dodavatelů platit nejen ve špičkách, ale neustále.
Organizace na ochranu spotřebitelů naznačují, že místo vyhlazení špiček by mohly být zavedeny flexibilní ceny, aby zákazníci platili méně v dobách, kdy je spotřebováno méně elektřiny. „Tímto způsobem mohou zákazníci flexibilně strukturovat svoji spotřebu elektřiny a ušetřit tak náklady.“ Zároveň lze zabránit vzniku úzkých míst v energetické síti a více využívat obnovitelné energie, “ říká člen představenstva VZBV Klaus Müller.
Pro lobbisty energetického průmyslu, ale dynamické ceny elektřiny, které se vždy přizpůsobují aktuální poptávce, nejsou alternativou, protože nejsou plošně technicky možné. Zatím prý chybí technologie, procesy a ekonomická účinnost. Navíc nelze zaručit, že sítě zůstanou stabilní, koneckonců příliš mnoho zákazníků by se mohlo rozhodnout, že stejně zaplatí velmi vysokou cenu. „Sítě by musely být neúměrně rozšiřovány s náklady, které by potom musely být přeneseny na všechny zákazníky elektřiny,“ říká šéf BDEW.