Německo debatuje o zákonu, který má urychlit odklon od fosilních paliv v budovách. Takzvaný „zákon o vytápění“ (Heizungsgesetz) ale zůstává prakticky beze změny a čím dál víc se ukazuje, že z energetické transformace těží hlavně bohatší domácnosti.
V koaliční smlouvě současné německé vlády sice stojí, že tzv. „zákon o vytápění“ bude zrušen. Při bližším čtení je ale jasné, že jde spíše o jeho modernizaci. Vláda slibuje, že nové znění bude „technologicky otevřenější, flexibilnější a jednodušší“ a že hlavním kritériem se stane dosažená úspora emisí CO₂.
Z průzkumů i odborných diskusí však vyplývá, že se občané žádné velké liberalizace nedočkají. Kontroverzní paragraf 71, který určuje, že nově instalované topné zdroje musí využívat minimálně 65 % obnovitelné energie, zůstane zachován.
Tato povinnost začne platit od 1. července 2026 ve městech nad 100 000 obyvatel (tedy např. Berlín, Hamburk, Mnichov) a od 1. července 2028 ve všech ostatních obcích. Výjimky jsou možné jen v odůvodněných případech, např. pokud topný systém není technicky realizovatelný.
Majitelé domů s běžnou energetickou třídou C nebo D budou mít po vstupu zákona v platnost omezený výběr:
Podle Německého svazu pro tepelná čerpadla jsou výrobní kapacity i know-how instalatérů připraveny. Svaz ale varuje, že případné oslabení 65% pravidla by vyvolalo žaloby ekologických organizací.
Německá rozvojová banka KfW zveřejnila nová data z pravidelného průzkumu „Energiewendebarometer“:
Největší rozdíly jsou mezi bohatšími a chudšími vrstvami:
Podobně u tepelných čerpadel:
Fotovoltaika je nejčastější zelenou technologií (instalována u 16 % domácností), ale hlavně u vlastníků rodinných domů. Nájemníci z ní přímo neprofitují, přestože její podpora je financována z veřejných prostředků.
V městských činžovních domech navíc často nelze efektivně instalovat tepelná čerpadla kvůli stavebním limitům.
„Mnoho nízkopříjmových domácností je pod vysokým finančním tlakem a nemá prostředky na investice do zelených technologií,“ uvedl hlavní ekonom KfW Dirk Schumacher. Podle něj je nutné, aby stát vytvořil cílené pobídky a technická řešení, která zapojí i chudší vrstvy a udrží širokou veřejnou podporu pro klimatickou politiku.
Česká republika bude v následujících letech čelit podobným výzvám při snižování emisí budov.
I v Česku hraje roli vysoký podíl domácností v nájmu, nižší příjmy a energetická chudoba. Německá zkušenost ukazuje, že bez adresných podpor pro nízkopříjmové skupiny a nájemníky může klimatická politika prohloubit sociální nerovnosti a vyvolat odpor veřejnosti.