V Německu stojí litr benzínu už 1,712 EUR, je dražší než kdy jindy

Diesel a benzín E10 dosáhly v lednu na německých čerpacích stanicích rekordního maxima. Po minimu v roce 2020 a krátkém oživení loni na podzim roste už několik týdnů cena ropy. Protože nabídka je omezená a napětí s Ruskem vysoké.

Prémiový benzín E10 je v Německu dražší než kdy jindy. V celostátním denním průměru v úterý stál litr 1,712 eur, jak ve středu oznámil ADAC. Cena tak překonala dosavadní historické maximum 1,709 eur z 13. září 2012. Nafta stála 1,640 eur za litr – to je také rekord. V posledních měsících však palivo opakovaně dosahovalo rekordních hodnot.

Po krátkém oživení loni na podzim ceny pohonných hmot již týdny rostou. Hlavním tahounem je cena ropy, která nedávno dočasně překročila hranici 90 dolarů za barel (159 litrů) severomořské ropy Brent a dosáhla mnohaletých maxim.

Stojí za tím ekonomické a politické faktory: nabídka je omezená a poptávka velká. Politické napětí na rusko-ukrajinské hranici navíc způsobuje významnou rizikovou prémii na trhu s ropou. Rusko je jedním z největších producentů ropy na světě.

Ke zdražení paliva navíc přispívá i cena CO2, která se začátkem roku opět zvýšila. Dalších 5 eur za tunu se ale podle ADAC projeví pouze asi 1,5 centy za litr paliva v závislosti na obsahu paliva a biopaliva.

Ve srovnání s rokem 2020 je vývoj obzvlášť drastický. V té době se ceny ropy a pohonných hmot dostaly na minimum kvůli koronavirové krizi. Od té doby mají výkyvy stoupající tendenci.

Velkou část ceny paliva u pumpy tvoří daně a cla. U Super E10 je to v současné cenové hladině dobrých 27 centů DPH, necelých 65,5 centů daň za energii a cena oxidu uhličitého, která se u E10 bez DPH pohybuje mezi 6 a 7 centy v závislosti na skutečné příměsi biopaliva.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.