Do roku 2030 určitě v Německu neuvidíme 15 milionů elektroaut ani 6 milionů tepelných čerpadel

Šéf německého svazu městských služeb Ingbert Liebing hájí „realistický“ odhad poptávky po elektřině a vyzývá k úpravě kurzů energetické transformace

Rozhovor s Ingbertem Liebingem, hlavním výkonným ředitelem Verband kommunaler Unternehmen (VKU), který zastupuje 1600 firem včetně asi 800 městských energetik a distributorů.

Německá ministryně hospodářství Katherina Reiche (CDU) čelí kritice, že novým výhledem pro rok 2030 podhodnotila spotřebu elektřiny. Podle Ingberta Liebinga ale jen „vrátila realismus“ do debaty: spotřeba klesá, politické cíle v elektromobilitě a tepelných čerpadlech nejsou na trajektorii a přepálené odhady by zbytečně prodražily sítě i energii.

WELT: Paní ministryně Reiche odhaduje německou spotřebu elektřiny pro rok 2030 zhruba o 20 % níž než minulá vláda (tzv. „semafor“). Kritici tvrdí, že tím nevěří oživení ekonomiky. Je výtka oprávněná?

Ingbert Liebing: Politika začíná pohledem na skutečnost – a přesně to udělali experti i Katherina Reiche. Spotřeba elektřiny v Německu v posledních letech soustavně klesala. Semafor prognózu naopak zvedl, ale realita šla opačným směrem: za poslední tři roky jsme dál klesli, na přibližně 518 TWh. Úkolem ministryně je postavit transformaci na realistickém základě a udržet ji dostupnou. Kritiku proto nechápu.

WELT: Říká se, že ekonomika je z poloviny psychologie. Nešíří ministryně „pesimismem“ špatnou náladu mezi investory?

Liebing: Investoři se neřídí fantazijními čísly. K psychologii naopak patří víc realismu. Řada cílů semaforu, které by spotřebu táhly nahoru, je – jak dnes víme – mimo dosah. Do roku 2030 neuvidíme 15 milionů elektroaut, 6 milionů tepelných čerpadel ani 10 GW elektrolyzérů. Ani jedno z těchto politických čísel není na trajektorii. Požadovat „jet dál jako doteď“ by byl nerozumný způsob nakládání s omezenými zdroji a penězi daňových poplatníků.

WELT: I spolková síťová agentura dříve pracovala s vysokou spotřebou ~750 TWh na konci desetiletí…

Liebing: Protože tehdy předpokládala splnění cíle 15 milionů e-aut. Dnes jezdí sotva 1,5 milionu. Spotřebu neurčuje politika ani zbožná přání. Pokud ministryně nyní počítá s více než 600 TWh, pořád jde o nárůst téměř o 20 % během pěti let – a už to bude velký úkol realizovat v terénu.

WELT: Znamená nižší spotřeba, že si můžeme ušetřit drahou výstavbu sítí?

Liebing: Krátkodobě ne. Na distribučních sítích musejí městské firmy v nejbližších letech kapacitu zdvojnásobit – to je samo o sobě obří porce práce i peněz. A dál půjde o troj- až čtyřnásobek. Kdybychom stavěli v extrémním tempu jen kvůli nereálné poptávce, zbytečně tím vyženeme ceny. Čím rychleji musíte stavět, tím je to dražší – nabídka komponent neroste mávnutím ruky a už dnes je obtížné mnohé sehnat. Proto je realistická prognóza tak důležitá pro nákladovou efektivitu.

WELT: Kritici dodávají, že ministryně z „bezúhonného“ monitoringu Energiewende vyvodila špatné závěry – prý to není tak zlé, jak naznačuje.

Liebing: Ani to neberu. Najatí experti shrnuli a porovnali dostupné studie a v 7 oblastech popsali 28 konkrétních opatření, co zlepšit. To přece není doporučení pro „pokračovat beze změn“. Korekce kurzu směrem k hospodárnosti je nutnější než kdy dřív. Aby transformace fungovala a zůstala dostupná, mělo by ministerstvo rychle předložit návrhy zákonů – ať je debata konkrétní, padnou rozhodnutí, firmy získají plánovací jistotu a začne se konat.

Souhlasíte s „realističtějším“ tempem energetické transformace (méně e-aut/čerpadel do 2030) kvůli ceně a proveditelnosti sítí?

Co to znamená pro Česko?

  • Automotive a dodavatelé: Slabší německá trajektorie elektromobility může změnit strukturu poptávky po českých dílech (elektropohony vs. spalovací komponenty) a rozhodování investic.
  • Energetika a sítě: Německé tempo posilování distribuceOZE ovlivňuje regionální ceny elektřiny a přeshraniční toky – naši obchodníci i průmysl to pocítí.
  • Tepelná čerpadla: Pokud Německo zvolní, může to uvolnit kapacity výrobců a servisů pro střední Evropu (nižší ceny/kratší čekací doby), ale i přehodnotit dotace a cíle v ČR.

Realismus vs. ambice: Debata o reálných číslechnákladové efektivitě je aktuální i u nás – zvlášť při plánování modernizace sítí a rozpočtu na podporu OZE/efektivity.

Pozn.: Rozhovor upraven do češtiny jako co nejvěrnější přepis otázek a odpovědí. Přidaná část „Co to znamená pro Česko“ je redakční komentář.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *