Ekologičtí levicoví extrémisté blokují hlavní silnice – pracující spoluobčané zuří

Ekologičtí aktivisté stále častěji blokují hlavní silnice. „Absurdní a nedemokratické,“ stěžují si postižení. Hasiči varují před nebezpečnými situacemi. Zelení stále hledají svůj postoj k nové generaci ochránců klimatu. Deník DIE WELT přinesl k situaci obsáhlou reportáž:

Pondělí 8:45 Seznam urážek, které už Carla Hinrichsová musela snášet, je dlouhý: „Levý zmetku.“ „Jděte do práce, vy hajzlové!“ „Sráči!“ Osm aktivistů, kteří stejně jako Hinrichs patří do skupiny „ Uprising of the Last Generation – povstání poslední generace“ sedí na silnici. Několik z nich si přilepilo ruce na vozovku.

Blokádou hlavních silnic chce skupina upozornit na „klimatickou nouzi“ – a požaduje „zákon o záchraně potravin“, který by supermarketům uložil povinnost neprodané potraviny nevyhazovat. Levicoví extremisté se obávají změny klimatu, která by mohla brzy vést k vážným neúrodám.

Auta jsou po pár minutách zablokovaní silnice v kilometrové zácpě.  Většina řidičů je ohromená, naštvaná a zdá se, že své smůle nemohou uvěřit. Hinrichs slyšela nadávky hlavně od řidičů dodávek a kamionů v protisměru. V Berlíně se objevily zprávy o akcích. Samozvaní „zachránci jídla“ jsou většinou vystaveni opovržení. „Je to neuvěřitelně bolestivé,“ říká Hinrichs. Protest je ale nutný.

Nová radikální forma občanské neposlušnosti, která téměř každý den paralyzuje každodenní život stovek běžných občanů, je předzvěstí nové fáze boje aktivistů. Mnoho z nich se již dříve angažovalo ve skupinách jako Extinction Rebellion nebo Fridays For Future. Teď už jim nestačí účast na demonstracích a podepisování peticí. Chtějí donutit spolkovouvládu, aby jednala.

Německá volební kampaň ukázala, že to může být úspěšné. Aktivisté, kteří nyní blokují dálnice, zahájili hladovku ve snaze vynutit si rozhovory s předními kandidáty. Vydírání bylo úspěšné v případě vítěze voleb a současného kancléře Olafa Scholze. Setkal se se samozvanými aktivisty.

Nyní se spolková vláda ocitla v dilematu. Zejména Zelení dlouho věděli, že hnutí na ochranu klimatu je na jejich straně. Nyní hrozí nové konflikty – také proto, že bezpečnostní orgány a záchranáři považují blokády za potenciálně nebezpečné. Berlínská policie má dokonce v pohotovosti vlastní jednotky, aby mohla rychle reagovat.

„Mým posláním je přežití lidstva“

Carla Hinrichs ve skutečnosti chtěla studovat práva v Brémách. Nyní žije v Berlíně a veškerý svůj čas věnuje projektu „Zachraň jídlo, zachraň životy“. Aktivisté se scházejí na nedalekém S-Bahn nádraží kolem 7:45. Nosí turistické boty, někteří mají na zádech velký trekingový batoh. Pár letmých posledních objetí, pak jdou muži a ženy na přechod se semafory, kde vytvoří blokádu.

Celá věc trvá několik sekund. Když se na semaforu řidičům rozsvítí červená, aktivisté se postaví na silnici vedle sebe. Drží transparent se svými požadavky. Pak si sednou na asfalt. Na semaforu se rozsvítí zelená. Motoristé se ale v následujících dvou hodinách neposunou ani o centimetr. „Svůj úkol vidím v zajištění přežití lidstva,“ říká Hinrichs. K tomu je nutný hněv, který jejich činy vyvolávají. Případná protireakce je součástí taktiky. „Mýlí se ten, který si myslí, že tímto chceme získat lidi na naši stranu,“ říká 24letý muž. Všechno děláme proto, abychom vyvíjeli tlak na ty, kteří jsou u moci.

Jen chvíli poté, co levicoví extremisté usedají, vyskakují z aut první motoristé. Okamžitě situaci pochopí. Několik mužů popadne aktivisty za paže a pokusí se je stáhnout ze silnice. Přesně na takové situace je připravena „Vzpoura poslední generace“. Skupina pořádá „akční školení“. Zvláště účinná blokáda je věcí cviku. „Zůstáváte přísně nenásilní, jen necháte své tělo uvolněné,“ vysvětluje Hinrichs. Jakmile je aktivista odvlečen ze silnice, doplazí se na ni zpět.

https://twitter.com/i/status/1486991858140164097

Dotčení občané považují postup za nedemokratický

Jeden muž je dnes ráno obzvlášť rozrušený. „Musíme spravovat byty, aby lidé jako vy měli topení,“ křičí. Nechce uvádět své jméno v novinách. Jako správce nemovitosti je již pro levicovou scénu tak jako tak nenáviděným objektem.

Je ale připraven o situaci znovu hovořit následující den. „Byl tam lékař, který spěchal do práce – musel operovat. Další pracovníci museli k prasklému kanalizačnímu potrubí. V tu chvíli mi zavolali, že v jednom z našich bytů prasklo potrubí čerstvé vody a všechny byty jsou plné,“ hlásí muž. Je to vlastně klidný a kontrolovaný člověk. Jenže v této situaci se „dostal opravdu vztek“. Akce blokařů byla „absurdní a nedemokratická“. „Ve své podstatě levicoví aktivisté zasahují proti pracujícím.“

Ve skutečnosti jsou to vždy řemeslníci, pracovníci svozu odpadu a dodavatelé, kteří se střetávají s blokujícími ekologickými extremisty. Na sociálních sítích se v posledních týdnech objevilo mnoho videí s podobnými incidenty. Není neobvyklé, že se později stanou pro postižené motoristy problémem.

Zaměstnanci Berliner Stadtreinigung (BSR) v pondělí osobně vynesli aktivisty z ulice. Poté, co tím byli klimatičtí aktivisté pobouřeni na sociálních sítích, BSR oznámilo, že jsou pro přivolání policie, aby takové blokády ukončila, a „budou věc sledovat a vyhodnocovat incident se zúčastněnými zaměstnanci“. Reakce často kontrastují s potleskem, který muži sklízejí na sociálních sítích a mezi svými vrstevníky. V předchozím týdnu se rychle rozšířilo video ukazující, jak si řidič dodávky praskly nervy, když byla hlavní tepna A 111 zablokována. Po fyzickém útoku na aktivistu byl mužův zaměstnavatel nucen se vyjádřit. Prohlásil, že ve firmě není tolerována ani přijímána žádná forma násilí. Okamžitě bylo zahájeno vyšetřování incidentu.

Hasičský sbor se obává: „Každá sekunda se pro nás počítá“

Blokády se stávají stále větším problémem i pro policii a hasiče. Thomas Kirstein, mluvčí berlínského hasičského sboru, potvrzuje WELT dva případy, kdy silniční blokády v poslední době znemožnily akutní výjezdy.

Dne 31. ledna ekologický extremista znovu zablokoval vozovku u Steglitzer Kreisel poté, co ho policisté již ze silnice odvedli. Sanitka nemohla projet. Při druhém incidentu ze 4. února byla dálnice Seestraße obsazena, což znamenalo, že nebylo možné se přímo dostat k urgentnímu příjmu na klinice Virchow. Sanitky byly nuceny jezdit objížďkami.

Podle informací WELTu došlo také k jednání mezi blokátory a hasiči. Blokátoři proto nabídli koordinaci s hasiči. K dohodě však nedošlo. „Je to velký problém. Pro nás, kteří zachrňujeme občany se počítá každá vteřina,“ odpověděl Kirstein na dotaz. Každá blokáda je špatná. Kromě běžného dopravního chaosu je nyní v Berlíně několik míst, kterým by se záchranné služby v širokém okolí měly vyhýbat. Patří sem například pop-up cyklostezka na Kottbusser Damm v Kreuzbergu. Nepřekonatelná překážka pro sanitky na cestě do městské nemocnice.

Instruktor hasičů je z rozhovoru pro WELT frustrovaný: „Myslím, že je to na hovno. Chtějí prý šetřit jídlem a přitom pouze zastavují provoz. Taky nechápu, proč všichni mluví o aktivistech. Pro mě jsou nanejvýš potížisté.“

Policie udržuje jednotky v pohotovosti

Podle informací WELT má policie pro tyto disruptory vlastní příkaz k nasazení, který upravuje, jak má být protest řešen. Podle toho jsou k dispozici technické jednotky, síly z dopravní služby a lékaři, kteří mají na výluky rychle a včas reagovat. Policie chce zabránit tomu, aby se překážky zvětšovaly a příliš dlouho rušily nebo dokonce překážely třetím osobám. Mnoho malých protestních skupin, které jsou v městské oblasti extrémně mobilní, však představuje pro záchranné služby velkou výzvu.

Legálně se demonstranti pohybují po skupinkách v oblasti nátlaku. Po vyřešení blokády policie zkontroluje, zda jsou splněny podmínky pro „následnou vazbu“ blokujících lidí a pro předání soudci. Policejní kruhy říkají, že tento postup někdy funguje, ale následná vazba byla několikrát zamítnuta. Ať tak či onak, blokátoři jsou obvykle rychle znovu propuštěni, protože doba zadržení v Berlíně je poměrně krátká.

Zelení považují protest za přípustný

Pro aktivisty má občanská neposlušnost jednoduchou výhodu: už nepotřebují tisíce oddaných lidí, aby vyvolali pozornost pro vlastní věc. Stačí hrstka lidí a tuba lepidla, aby se z toho stalo vážné politické téma. Pociťují to i Zelení, kteří jsou v nové vládě zodpovědní za zemědělství a ochranu klimatu.

Na otázku ohledně silničních blokád nedávno předsedkyně Strany zelených Ricarda Langová a ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová odpověděla, že občanskou neposlušnost považují za legitimní prostředek politického protestu, pokud zůstane pokojný. Je to jakýsi kompromisní vzorec, který také Lisa Badum, mluvčí strany pro klimatickou politiku opakovala v rozhovoru pro WELT. „V zásadě je mírový proces vždy přípustný. V posledních letech se ukázalo, že je to potřeba i v oblasti ochrany klimatu,“ říká Badum. Hranice je dosažena tam, kde je ohrožen lidský život. To se nedá tolerovat.

Mezi zelenými realos je však málo sympatií k „povstání poslední generace“. Nezapomenutelné je video z loňského roku, na kterém současný ministr zemědělství Cem Özdemir kráčel před členy skupiny, kteří drželi hladovku kvůli klimatu. „Chceme jen upřímný rozhovor,“ stěžoval si jeden z hladovkářů. Ozdemir běžel dál…

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.