Supermarket EDEKA přejmenoval Ruskou zmrzlinu na Kyjevskou. Zákazníci to kritizují

Přejmenováním Ruské zmrzliny chce obchodní řetězec Edeka projevit solidaritu s Ukrajinou. Ale pro některé spotřebitele to zašlo již příliš daleko.

Ruská válka se projevuje i na pultech supermarketů: nejen proto, že je nedostatek oleje na vaření nebo stoupajícími cenami. Většina německých prodejců potravin a řetězců supermarketů jako Rewe, Penny, Aldi, Lidl, EDEKA a Netto zakázala na pultech prodejů řady ruských produktů na znamení solidarity s ukrajinským lidem.

To ale pro podnikatelské sdružení EDEKA nestačí: v polovině léta přejmenovala společnost oblíbený druh zmrzliny vlastní značky na „Gut und Billig“. Zpočátku ale jen dočasně, jak vysvětlil mluvčí společnosti. Namísto balení Ruské zmrzliny (v Německu nazývané jako Moskevská zmrzlina) nyní spotřebitelé najdou v mrazácích supermarketů šest balení zmrzlin v tzv. Kyjevském stylu.

Označení „Moskevská zmrzlina“ je přeškrtnuté červenou tužkou

… a stále dobře čitelné na obalu. Některým zákazníkům supermarketu tato změna velmi vadí. Mnoho uživatelů vyjadřuje své nepochopení na Twitteru a Facebooku. Někteří uživatelé považují reakci za přehnanou nebo se domnívají, že supermarket se chová podobně jako ruská propaganda.

Jiní uživatelé ve svém tweetu kritizovali, že marketingová kampaň nebyla řádně promyšlena. Pokud se chce EDEKA solidarizovat s Ukrajinou, měla by podle nich alespoň používat ukrajinský pravopis hlavního města, tedy „Kyiv“ místo „Kyjev“.

Zda chtěla EDEKA přejmenováním zmrzliny jednoduše přitáhnout větší pozornost médií a vyšší prodejní čísla, nebo chtělo gesto ve skutečnosti v první řadě vyslat znamení solidarity, vědí jen ti, kdo jsou za skupinu zodpovědní. Od počátku války na Ukrajině realizovala EDEKA řadu humanitárních kampaní, které již začaly s dodávkami humanitárního zboží a sbírkami. Na webových stránkách společnosti stojí: „Válka na Ukrajině také velmi zasáhla skupinu EDEKA. Myšlenky obchodníků a zaměstnanců EDEKA jsou se všemi lidmi, kteří jsou přímo zasaženi válečnými událostmi a se všemi, kteří museli a musí uprchnout ze své vlasti. Pro sdružení EDEKA bylo od samého počátku důležité poskytovat těmto lidem krátkodobou nebyrokratickou podporu.“

Ostatním zákazníkům se ale přejmenování zmrzliny líbí

Nejde tedy jen o kritiku – pro některé zákazníky je přejmenování dobrým znamením. Prodejce potravin ukazuje postoj.

Nezáleží na tom, zda akci schvalujete, nebo se vám zdá poněkud hloupá: přejmenování je pouze dočasné. Z dlouhodobého hlediska by se měl produkt nazývat „Ice Snack Sandwich“ zcela neutrálně. Jméno s nulovým emočním faktorem. EDEKA následuje příkladu supermarketu ALDI Nord. Tam je produkt jednoduše uveden a prodáván jako „krémový plátek“.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Kategorie